سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اجلاس دو روزه سران ترکیه و آفریقا در استانبول امروز (سه‌شنبه 29 مرداد) برگزار می‌شود.

خبرگزاری اتریش از استانبول گزارش داد، عمر البشیر، رییس جمهور سودان هم در این اجلاس حضور دارد. شرکت وی در این اجلاس موجب جلب توجه محافل دیپلماتیک شده است، زیرا وی در معرض اتهام دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه قرار دارد.

در اجلاس سران ترکیه و آفریقا بحث عمده درباره همکاری اقتصادی و سیاسی با آفریقا انجام می‌گیرد. 49 کشور اعلام کرده‌اند در این اجلاس حضور می‌یابند. ترکیه خواستار جلب حمایت برای نامزدی به عنوان عضو غیردایم شورای امنیت سازمان ملل است که در ماه اکتبر رای‌گیری درباره آن انجام می‌شود.

حجم تجاری ترکیه با کشورهای آفریقایی در سال گذشته به شدت افزایش یافته و به میزان حدود 8.8 میلیارد یورو رسیده است. دولت آنکارا امیدوار است تا سال 2010 این حجم را به 20 میلیارد یورو برساند.

حکم بازداشت البشیر
لوئیز مورنو اوکامپو، دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی در تاریخ 14 ژوئیه حکم بازداشت البشیر را صادر کرد. رییس جمهور سودان با اتهام نسل‌کشی و ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در دارفور مواجه است. البشیر این اتهامات را رد کرده و حاضر به همکاری با این دادگاه نشده است.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه ترکیه گفت: «ترکیه به حقوق بین‌الملل متعهد است. مادامی که تصمیم نهایی درباره حکم بازداشت گرفته نشده و دستور صریحی صادر نشده باشد، ما نیازی به ارتکاب چنین اقدامی نمی‌بینیم.»

کد خبر 60983

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز